De ce să dai o șansă literaturii fantasy?

Până de curând am avut o impresie proastă despre literatura fantasy. O consideram, în cel mai bun caz, pentru copii. Nu mă prea interesa dacă erau serii young adult, epic fantasy sau orice alt subgen. De ce? Pentru că am avut câteva experiențe neplăcute prin clasa a 7-a cu niște serii slabe. Pe atunci erau în vogă, toată lumea vorbea despre ele. Pe vremea aceea am înțeles ce însemnă cu adevărat literatură de consum, iar în mintea mea a rămas întipărită această idee cum că toate cărțile fantasy ar fi proaste, literatură de consum pe care o citește doamna care vinde la magazinul din colț. Acum, după ce am mai dat acestui gen de literatură o șansă, am o altă părere și sunt în stare să formulez o prezentare echilibrată.

De ce lasă literatura fantasy o impresie neserioasă celui care aude ceva despre ea fără să fi încercat să dea unei astfel de cărți o șansă? Pentru că, în funcție de subgen, în ele se vorbește despre adolescenți care au niște puteri ieșite din comun și, în general, salvează lumea sau fac ceva foarte important pentru acesta, sunt create noi lumi, cu ființe de care n-am mai auzit până acum, lumi atemporale în care trecutul, prezentul și imaginarul viitor se amestecă dând naștere unui nou univers temporal pe care noi nu îl putem compara cu nimic altceva. În principiu, oamenii, mai ales cei cu anumite prejudecăți apărute din diferite motive, consideră aceste subiecte infantile sau nepotrivite pentru ei. Este normal, deși toată lumea se dă în vânt acum după Game of Thrones care este făcut după o serie fantasy.

Prejudecățile există, iar o experiență nereușită te poate face să nu te mai atingi în viața ta de o carte fantasy, dar trebuie să ne amintim că în orice gen există cărți minunate, capodopere care vor rămâne și vor fi citite așa cum îi citim noi pe astăzi pe clasici și cărți slabe, pline de clişee, scrise execrabil la care te uiți exasperat întrebându-te cum a ajuns chestia aia să fie tipărită. Păi a ajuns… pentru că prinde.


De ce să dai o șansă literaturii fantasy?

Cu siguranță oricine se poate regăsi în acest fel de cărți pentru că are o gamă largă de subgenuri de unde să aleagă. Are posibilitatea să aleagă o carte care se întâmplă în zilele noastre, care se petrece într-o lume post apocaliptică, din trecut sau dacă nici viitorul sau prezentul nu îl mulțumesc are la dispoziție și acele cărți în care este elves2creată de la zero o nouă lume așa cum este seria după care a fost făcut Lord of the Rings. Tot ce trebuie să facă este să aleagă cu grijă o serie care să i se potrivească și să nu-l dezamăgească. Genul fantasy este tânăr, dar ai de unde alege.

Genul în care se încadrează o carte nu îi dă valoare literară, ci modul în care este scrisă, felul în care se leagă acțiunea și personajele prind viață. De fapt, literatura fantasy este foarte interesată mai ales prin construcția unei lumi noi. Să analizezi, în timp ce citești, modalitățile prin care acel univers a fost creat, să te minunezi cât de departe poate ajunge imaginația unui om și câtor lucruri surprinzătoare poate da ea naștere, este minunat. Cred că acest gen de cărți este un triumf al imaginației în fața oricărei încercări de îngrădire.

Elves2.jpg Cum spuneam, la început credeam că este o literatură pentru copii, cel mult adolescenți care nu au ținut în viața lor o carte serioasă în mână, dar lucrurile nu stau chiar așa. Seriile fantasy foarte bune au o mitologie, un sistem propriu de gândire, unele dintre ele îți prezintă un conflict concentrat în jurul unor idei și analizează cu finețe personajele. Un prost nu ar fi putut scrie așa ceva în veci. Multe au la bază mitologia, alchimia și sistemele antice, pentru asta e nevoie de cercetare, nu doar de imaginație. Probabil că ne este mai ușor să ne identificăm cum niște cărți care pot fi localizate în timp și spațiu, dar este foarte interesant când cititorul începe să înțeleagă un nou univers. De ce? De exemplu, nu-mi amintesc cum a fost când m-am născut, când am văzut-o prima oară pe mama, când am atins întâia dată apa și am simțit căldura focului, nu-mi amintesc nici prima ploaie sau primele tunete și fulgere, nici prima oară când am văzut o pisică, am auzit o pasăre cântând sau am simțit gustul fructelor. Nu-mi amintesc cum a fost să descopăr lumea aceasta, când am început să fiu conștientă și aș fi putut înțelege, rămăseseră prea puține lucruri noi și nu am putut să mă bucur de minunea lumii, în schimb am experimentat aceste lucruri în acest gen de cărți. Important este să înveți ce să ceri de la o carte. Nu cere unui roman tradițional să aibă la bază introspecția și nu cere unei serii fantasy să aibă la bază realitatea și să fie condusă după legile acestei lumi.

Unele cărți din genul atât de des menționat anterior au valoare literară, iar altele nu au, așa cum nici toate romanele psihologice, istorice, de familie, realiste nu au. Fiecare pădure cu uscăturile ei.

      Dacă v-a plăcut, dați like la pagina de FACEBOOK  și fiți la curent cu ce mai e nou!

Un gând despre “De ce să dai o șansă literaturii fantasy?

  1. Intr-un fel, nu e gresit sa numim genul fantasy tanar, dar sa nu uitam ca de fapt acest gen isi are radacinile in basme si legende vechi de sute, poate mii de ani. In general, in lumea larga, cititorii genului fantasy nu sunt etichetati drept infantili, fiind un gen extrem de apreciat de catre cititorii maturi si cu un anumit nivel de cultura si imaginatie. Din pacate, la noi se mai remarca si o tendinta de elitism fals, unde pretentiile „intelectuale” intrec adesea intelectul propriu zis. Felicitari pentru articol si subiectul abordat. E bine intotdeauna sa vezi oameni care nu raman sclavi ai prejudecatii si indraznesc sa abordeze tematici noi, in orice domeniu, cat timp vorbim de lucrari valoroase, bineinteles.

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

