Agonie și extaz – Irving Stone ( vol. 1+2)

coperta1

„Arta pentru mine este un chin, o agonie când merge prost și un extaz când merge bine, dar întotdeauna mă subjugă.”

            Nu cred că vor fi multe cărți din care voi da citate, pentru că nu multe dintre ele mă vor fascina așa cum a făcut-o aceasta… Foarte puține mă vor învăța atât de multe și mă vor face să înțeleg o perioadă de glorie a omului… Da, a Omului, nu a omenirii, căci Renașterea a fost un tribut adus măreției Omului, celui ce a fost pus în centrul universului.

            Agonie și extaz este un roman de o complexitate copleșitoare și fascinantă, este o frescă a Renașterii și a artei de-o potrivă. O biografie romanțată a lui Michelangelo Buonarroti care te face să pătrunzi înțelesurile și scopurile fiecărei opere în parte. Nimic nu este întâmplător și totul este plin de esență, de semnificație. Pe parcursul romanului cititorul va fi familiarizat cu unii dintre cei mai importanți filosofi ai vremii, precum Pico della Mirandola și cu ideile acestora, va înțelege în profunzime ciocnirea de mentalitate dintre cele două tabere și va vedea cum legile înfiorătoare ale Evului Mediu încă mai făceau ravagii. Noua mentalitate, adusă de descoperirile antice și de reîntâlnirea cu filosofia lui Platon, îl are în centru pe OM și-l vede ca pe o ființă nobilă, spre deosebire de gândirea Evului Mediu care îl urâțea numindu-l păcătos, obligându-l să creadă că în el se află doar lucruri de care trebuie să-i fie rușine. Pentru a contura mai bine această idee voi mai da un citat:

„David al lui va fi întruchiparea tuturor idealurilor pentru care luptase Lorenzo de Medici, despre care Academia Platon nutrea credința că reprezintă moștenirea legitimă a omului: nu ca o biată ființă păcătoasă, trăind doar cu speranța în mântuirea sa pe cealaltă lume, ci ca o ființă superioară, capabilă de frumusețe, forță, curaj, înțelepciune, încredere în semenii săi, dotată cu inteligență, voință și putere lăuntrică, spre a făuri o lume plină de roadele cugetului creator al omului. David al lui va fi un Apolo, ba mai mult: un Hercule, ba și mai mult decât atât: un Adam, chiar și mai mult încă decât Adam, va fi cea mai deplină realizare a bărbăției văzută de omenire până atunci, ființând într-o lume rațională și umană.”

Mult timp am crezut că va fi o lectură plictisitoare și anostă, dar nu a fost așa. Mereu se întâmplă ceva, mereu există o rană deschisă, o așteptare continuă în sufletul lui Michelangelo. Se descoperă pe sine și luptă pentru marea lui iubire, marmura de un alb fără pată. Deși este un roman biografic și, de ce nu, istoric, te prinde strâns până la ultima pagină (și având în vedere că sunt două volume… aveam destule pagini de citit).

Am citit acest roman după multe încercări și nu regret că am trecut peste primele 50 de pagini de început. Îl recomand tuturor celor care vor să învețe și sunt deschiși la lucruri noi. Am învățat ce însemnă arta și că poate salva vieți, dacă mă va întreba vreodată cineva despre această perioadă, îi voi putea răspunde cu siguranță în glas și nu-mi va fi rușine de propria-mi lipsă de informație.

În final, acest roman are un singur defect. După 1000 de pagini (atât are ediția mea care este veche) rămâi cu privirea în gol și te întrebi ce vei face mai departe… Asta însemnă că defectul este că romanul este prea bun? Hmmm, se prea poate. Îmi vor lipsi mult personajele, replicile ironice ale lui Michelangelo și frecușurile lui cu Leonardo da Vinci… Cu siguranță îl voi reciti… A căpătat un loc special pentru mine, așa că ar fi cu neputință să nu-l reiau. Sper să-l adăugați pe lista voastră dacă nu l-ați citit deja.

Găsiți romanul la: Editura Polirom

Lasă un răspuns

